2005-10-28
Trötta resonemang
Ju mindre man sover desto mer måste man äta.
Därför är det ekonomiskt att sova mycket.
Men; Sover du mycket minskar dina möjligheter att på olika sätt förse dig själv med mat. Mat som du behöver för att få energi att vara vaken så att du kan.. ja, ni förstår.

Liknande tankar:
  • Man blir trött av att sova
  • Man blir hungrig av att äta
  • Man blir törstig av att dricka

Var vill jag komma med detta? Mja, jag vet kanske inte riktigt. Men eftersom jag är trött så kan det vara kul att fortsätta ändå. Antingen blir det intressant läsning eller pinsamt nån gång då jag är mer vaken.

Låt oss fortsätta..
Skor. Ska du köpa ett par skor, köper du då ett par dyra skor eller ett par billiga så att du har mer pengar över till annat? Vilket är mest ekonomiskt? Svaret kanske är självklart och kräver nog inte så mycket eftertanke, men jag var tvungen att lära mig den hårda vägen.
Köper du dyra skor så håller de (och dina fötter) längre och i längden kostar de därför mindre.
Det här gäller självklart inte bara skor, utan allt möjligt som kostar tid och/eller pengar. Det gäller andra plagg - billiga eller hållbara?, mat - billigt eller nyttigt? osv.
Ett fenomen uppstår där det är dyrare för Fattiga(tm) att leva än för de som redan har det bra ställt. Äter du nyttigt och bra, har rena och hela kläder (och så vidare, åter igen) så orkar du med mer och får bättre självförtroende vilket leder till att du har lättare att få jobb och arbetar bättre och har råd att köpa kläder som håller och mat som gör att du håller.
Är det då konstigt att de som redan har det knepigt lätt halkar ner en pinne till, och en pinne till?
Är de verkligen lata?
Har de det för lätt idag, så att man bör sänka socialbidrag med mera?

Nu är jag för trött för att skriva vidare på det här inlägget. I en gest av trötthet lämnar jag er med dessa band.
posted by Fredrik @ 04:25
0 Comments:
Post a Comment
Home
streschezt

    En blogg att avreagera sig på. För all möjlig skit vi tänker på just nu, eller då. En blogg mot tristess och enformighet. En blogg för att glömma. En blogg för att komma ihåg.

kontributörer
linksar
strömmande mp3or
andra bloggZar
tidigare skriverielser
arkiv